Äitini on aikanaan (vuosia, vuosia sitten) kuullut radion "Tämän runon haluaisin kuulla" tms. ohjelmasta runon, joka kertoi kuolinvuoteellaan makaavasta…

Kysytty

Äitini on aikanaan (vuosia, vuosia sitten) kuullut radion "Tämän runon haluaisin kuulla" tms. ohjelmasta runon, joka kertoi kuolinvuoteellaan makaavasta kardinaalista, joka kävi läpi elämäänsä. Runo oli äitini mielestä vaikuttavin runo, jonka hän on koskaan kuullut. En ole kuitenkaan mistään löytänyt tietoa tuollaisesta runosta, kenen tekemä se on ja milloin se on tehty. Olisiko teillä tietoa, mikä tämä runo oli ja mistä sen voisi löytää? Olisi mukavaa löytää se äidille, joka edelleen muistaa kyseistä runoa lämmöllä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helvi Juvosen runo Kardinaalin tilinpäätös löytyy esimerkiksi Juvosen Pohjajäätä-kokoelmasta (1952), hänen Kootuista runoistaan (1960) tai ensimmäisestä Tämän runon haluaisin kuulla -antologiasta (1977).