Otsikko
Näin joskus jossain lehdessä Tommy Tabermanin runon, jossa sanottiin jotenkin tähän: ”Kaada lasiini rubiinijuomaa, tuo luokseni ystävä.” En ole mistään…

Kysytty

Näin joskus jossain lehdessä Tommy Tabermanin runon, jossa sanottiin jotenkin tähän:
”Kaada lasiini rubiinijuomaa, tuo luokseni ystävä.”

En ole mistään löytänyt kyseistä runoa, olenkohan nähnyt unta vai onko se oikeasti olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Säkeet vaikuttavat hyvin paljon Tabermannin tyylisiltä: viiniä, nautintoa, rakkautta. Kävin läpi muutamia Tommy Tabermannin runokokoelmia: Eroottiset runot (2009), Kukkiva kivi : valitut runot 1970-1977 (2017), Ihme nimeltä Me, Ruusuja Rosa Luxemburgille, Tähtiä kämmenellä, Oljenkorsia sekä Rakkaudella (kaikissa kustantamo Gummerus). Näistä ei löytynyt kyseisiä säkeitä, vaikkakin sana rubiini esiintyy kahdessa runossa (ss. 27 ja 89) kokoelmassa Eroottiset runot.

Tabermannin tuotanto on kuitenkin sangen laaja. Olisiko joku lukijamme törmännyt tällaisiin säkeisiin Tabermannia lukiessaan?