Muutan Vanhankaupunginkoskelle Arabiaan ja olen kiinnostunut alueen historiasta. Mitä siitä löytyy?

Kysytty

Muutan Vanhankaupunginkoskelle Arabiaan ja olen kiinnostunut alueen historiasta. Mitä siitä löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhankaupunginkosken alueella onkin takanaan pitkälti historiaa, onhan se paikka, josta Helsingin kaupunki sai alkunsa. Kustaa Vaasa perusti Helsingin Vantaan kosken partaalle vuonna 1550. Ns. Vantaan Helsingin aikaa kesti vuoteen 1640, jolloin hallitsija määräsi Helsingin siirrettäväksi Vironniemelle (nykyisen Senaatintorin ja Kruununhaan seutu). Lisää Vanhastakaupungista ja Vanhankaupunginlahden alueesta voi lukea esimerkiksi seuraavista teoksista:

Narinkka 1994. Helsingin kaupunginmuseo 1994.

Lönnqvist, Bo ja Rönkkö, Marja-Liisa: Helsinki: kuninkaankartanosta Suomen suurkaupungiksi. Tammi 1988.

Nokea ja pilvenhattaroita: helsinkiläisten ympäristö 1900-luvun vaihteessa. Toim. Simo Laakkonen [et al.]. Helsingin kaupunginmuseo 1999.

Viikki: Helsingin Vanhankaupunginlahden historiaa ja luontoa. Toim. Markku Mikkola-Roos ja Rauno Yrjölä. Tammi 2000.

Mattila, Helena: Annalan huvilan orangeria: rakennushistoria ja rakennustyyppi. Helsingin kaupunginmuseo 2003.

Sundman, Mikael: Toukolanranta, rakentamisen ympäristövaikutukset: kulttuurin näkökulma. Helsingin kaupunki 1994.

Heikkinen, Markku: Vaasa-ajan kaupungit 1: Helsinki. Helsingin kaupunginmuseo 1989.

Heikkinen, Markku [et al.]: Pääkaupungin kuva: luentoja Helsingin historiasta. Helsingin kaupunginmuseo 2000.

Helsingin kaupungin historia. Osat I-V.

Lisäksi Helsingin kaupunginmuseon internetsivuilla on jonkin verran Vanhankaupungin historiaan liittyvää tietoa. Kaupunginmuseon sivuilta pääsee esimerkiksi voimalamuseon sivuille, joilla kerrotaan hieman kosken ja voimalarakennusten historiasta. Kaupunginmuseon internet-osoite on: http://www.hel.fi/kaumuseo/index.html .