Tiedän asuvani Helsingin Ullanlinnassa, mutta en tiedä missä se on. Luulin tänne muuttaessani Ullanlinnan etelärajan olevan Tehtaankatu, mutta Ullanlinna…

Kysytty

Tiedän asuvani Helsingin Ullanlinnassa, mutta en tiedä missä se on.

Luulin tänne muuttaessani Ullanlinnan etelärajan olevan Tehtaankatu, mutta Ullanlinna jatkuukin epämääräisesti jonnekin aivan Eiran rantaan saakka. Ranta ei kuitenkaan ole Ullanlinnaa, vaan tietysti Eiraa.

Pitkään pidin Tove Janssonia kuuluisimpana ullanlinnalaisena, olihan hänen ateljeensa Ullanlinnankadulla. Mutta ei. Ullanlinnankatu on Kaartinkaupungissa.

Kartoistakaan en ole löytänyt kotipaikkaani. Useimmissa Ullanlinnaa ei ole ollenkaan, sillä se on yhdistetty Kaivopuistoon. Tai Eiraan. Tämänpäiväisessä (22.10.) Hesarin liikennepäästökartassa koko etelä-Helsinki on Punavuorta myöten yhtä ja samaa Eiraa.

Onko Ullanlinnalla virallisia tai edes yleisesti ottaen tunnustettuja rajoja? Vai onko se liian pieni otettavaksi huomioon omana itsenään?

Vastaus

Vastattu

Kysyin asiaa Helsingin kaupunginkansliasta. Sieltä kerrottiin, että viralliset Helsingin kaupunginosat ja niiden rajat löytyvät Helsingin paikkatietopalvelusta. Se löytyy täältä:

https://kartta.hel.fi/

Kaupunginosatietoihin pääsee reittiä: Aineistot > Aluejaot > Kaupunginosat. Sieltä löytyvät myös Ullanlinnan viralliset rajat.

3 ääntä

Kommentit

Aivan. Siellä lukee kartassa Punavuoren, Kaivopuiston ja Eiran välissä "Ullanlinna". Mutta missä sen ovat rajat?

T: Kari Häkkinen, Ullanlinna

Onkos Eiran sairaala Ullanlinnassa?