Otsikko
Muistelen nähneeni joskus kauan sitten Jacques Prevertin runosta napatun sitaatin, joka kuului suurinpiirtein näin: " Aasi, kuningas ja minä. Huomenna olemme…

Kysytty

Muistelen nähneeni joskus kauan sitten Jacques Prevertin runosta napatun sitaatin, joka kuului suurinpiirtein näin: " Aasi, kuningas ja minä. Huomenna olemme kaikki kuolleet. Aasi nälkään, kuningas ikävään ja minä - rakkauteen."

Onko tämä löydettävissä jostakin kokoelmasta vai onko tämä vain yksittäinen poiminta? Mikä on oikea sanamuoto?

Vastaus

Vastattu

Säkeet ovat alun perin Prévertin runon Chanson du mois de mai ensimmäinen säkeistö: "L'âne le roi et moi / Nous serons morts demain / L'âne de faim / Le roi d'ennui / Et moi d'amour". Neljäs säkeistö toistaa nämä rivit ja lisää vielä yhden: "Au mois de mai". Alkukielisenä runon voi lukea Prévert-valikoimasta Histoires (1946) tai sen täydennetystä laitoksesta Histoires et d'autres histoires (1963).

Kysymyksen suomenkielisen käännöksen alkuperää en valitettavasti onnistunut selvittämään. Ainoa kokonaisuudessaan suomennettu Prévert-kokoelma on Paroles vuodelta 1946 (Sanoja, 2016). Tutkimissani muita Prévert-suomennoksia sisältävissä runoantologioissa tai lehdissä ei "Toukokuun laulua" vastaani tullut. Runoilija Lasse Heikkilän Pariisissa muistikirjaansa kynäilemä tulkinta runon neljännestä säkeistöstä sisältyy Osmo Pekosen Heikkilä-elämäkertaan Marian maa : Lasse Heikkilän elämä 1925–1961: "Aasi, kuningas ja minä / olemme kuoleman edessä / aasi kuolee nälkään / kuningas ikävystymiseen / ja minä rakkaudesta / toukokuun käsivarsille" (s. 159).

Joseph Kosman säveltämänä runo oli mukana Paul Grimaultin ja Prévertin animaatioelokuvassa Kuningas ja satakieli (Le Roi et l'oiseau), joka on esitetty TV2:n ohjelmistossa vuonna 1986 nimellä Kuningas ja lintu. DVD:nä se julkaistiin meillä vuonna 2003. Vuonna 1948 aloitetun ja vasta vuonna 1980 lopullisen muotonsa saaneen elokuvan mutkikkaasta syntyhistoriasta voi lukea Jari Lehtisen kirjasta Animation historia.

Chanson du mois de mai (La bergère et le ramoneur, film de Paul Grimault) - YouTube