Montako sanomalehteä Suomessa julkaistiin vuonna 1870 ja vuonna 1871? Saisinko myös tarkan lähteen, mistä olet löytänyt tiedon?

Kysytty

Montako sanomalehteä Suomessa julkaistiin vuonna 1870 ja vuonna 1871? Saisinko myös tarkan lähteen, mistä olet löytänyt tiedon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa ilmestyi vuonna 1870 18 lehteä (9 suomeksi ja 9 ruotsiksi) ja vuonna 1871 20 lehteä (10 suomeksi ja 10 ruotsiksi). Teoksen taulukkoon on otettu mukaan vain ne sanomalehdet, jotka ovat ilmestyneet vähintään kuusi kuukautta. Vuositilastossa lehdet ovat mukana niinä vuosina, jolloin ne ilmestyivät ainakin kolme kuukautta.

Suomessa ilmestyi puolestaan vuonna 1870 14 aikakauslehteä (6 suomeksi ja 8 ruotsiksi). Vuoden 1871 tietoa ei ole, mutta vuonna 1875 lehtiä oli jo 18 (10 suomeksi ja 8 ruotsiksi).  Lehti on otettu mukaan tilastoon, jos siitä on ao. vuonna ilmestynyt yksi numero. Näytenumeroiksi jääneitä ei ole huomioitu.

Lähteet:

Suomen lehdistön historia 1: sanomalehdistön vaiheet vuoteen 1905 (s. 281-282)

Suomen lehdistön historia 10: aikakauslehdistön kehityslinjat (s. 53)