Haluaisin tietää mitä sanomalehtiä on ilmestynyt Kärsämäellä tai ko. seudulla vuonna 1940.

Kysytty

Haluaisin tietää mitä sanomalehtiä on ilmestynyt Kärsämäellä tai ko. seudulla vuonna 1940.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kärsämäki sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla Oulun läänin eteläosassa, Helsinki-Oulun ja Kokkola-Kajaanin valtatien risteyksessä. Kärsämäki on ollut siten kiinteässä kulttuurisessa yhteydessä Oulun, Kokkolan ja Kajaanin seutuihin.

1940-luku muodosti erikoisen poikkeavan jakson sanomalehdistön historiassa, sillä sota ja sen poliittiset ja taloudelliset seuraukset rajoittivat lehden toimittamista ja julkaisua. Sodasta huolimatta sanomalehdet jatkoivat ilmestymistään. Tuohon aikaan Kärsämäellä ei kuitenkaan ilmestynyt varsinaista paikallislehteä.

Kaleva oli alkanut ilmestyä jo v.1899 ja jatkoi toimintaansa Oulun seudulla.

Kalajokilaakso, Keskipohjanmaa ja Kokkola -nimiset sanomalehdet ilmestyivät Kokkolan seudulla.

Kainuun Sanomat sekä Kajaani -niminen sanomalehti ilmestyivät puolestaan Kajaanin seuduilla.

Lähde: Suomen Lehdistön historia 3: Sanomalehdistö sodan murroksesta 1980 –luvulle / kirj. Touko Perko. Kustannuskiila, 1988.
Sanomalehdet löytyvät mikrofilmattuina Helsingin Yliopiston kirjastosta, jossa niitä voi käydä tutkimassa. Lisää aiheesta voi tiedustella sähköpostitse kk-tietopalvelu@helsinki.fi tai puhelimitse klo 9-17, puh. (09) 191 22740 ja/tai 191 23196.