Otsikko
Moikka! Mistä minä tiedän onko kyseessä kirjan ensimmäinen painos? Mainintaa mistään painoksen määreestä ei löydy kirjan etusivuilta eikä takasivuilta. Voiko…

Kysytty

Moikka!

Mistä minä tiedän onko kyseessä kirjan ensimmäinen painos? Mainintaa mistään painoksen määreestä ei löydy kirjan etusivuilta eikä takasivuilta.
Voiko olla niin, että kyseessä on ensimmäinen painos? Kyseessä Clive Cusslerin Lohikäärme, näitä painettu useampia painoksia kuitenkin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osoitteesta https://fennica.linneanet.fi löytyvä Fennica-tietokanta sisältää tiedot periaatteessa kaikesta suomeksi ilmestyneestä kirjallisuudesta. Sieltä voi tutkia myös tietoja kirjan eri painoksista ja laitoksista etsimällä kirjan sen nimellä. Ensimmäisissä painoksissa tai laitoksissa ei ole välttämättä mitään mainintaa painoksesta tai laitoksesta, kun taas myöhemmistä usein joku merkintä löytyy.

Cusslerin romaanista ”Lohikäärme” on olemassa Fennican mukaan vain kaksi painosta. Ensimmäisen on julkaissut WSOY vuonna 1991, ja se on kovakantinen. WSOY:n julkaisema pokkaripainos taas on ilmestynyt 2011. Jos siis kirja on kovakantinen ja ilmestymisvuosi luonnollisesti tuo 1991, se on kirjan ensimmäinen painos.