Otsikko
Miten haen Alfamer:in ajoneuvokohtaisia kirjoja Frank-tietohaun kautta, kun niistä ei ole muuta tietoa kuin ajoneuvomerkki? Entä miten haen Autodata:n kirjoja…

Kysytty

Miten haen Alfamer:in ajoneuvokohtaisia kirjoja Frank-tietohaun kautta, kun niistä ei ole muuta tietoa kuin ajoneuvomerkki? Entä miten haen Autodata:n kirjoja Frank-tietohaun kautta, kun niistä ei ole muuta tietoa kuin pelkkä Autodata? Miten haen ajoneuvokohtaisia kirjoja pelkän ajoneuvomerkin perusteella Frank-tietohaun kautta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Frank-monihaku on hyvä aineiston paikantamiseen, mutta en välttämättä suosittelisi sitä noin haastaviin hakutehtäviin. Frank kaivaa tietonsa monista eri tietokannoista, eivätkä sen hakuominaisuudet ole siksi parhaat mahdolliset tällaiseen.

Sen sijaan suosittelisin käyttämään kirjojen hakemiseen esimerkiksi osoitteesta https://fennica.linneanet.fi/ löytyvää Fennica-tietokantaa. Alfamerin julkaisemat kirjat saa siellä esiin sanahaulla kirjoittamalla hakukenttään ”Alfamer”. Jos haluat saada vielä tietyn automerkin kirjoja, lisää automerkki hakusanaksi. Esimerkiksi hakusanat ”Alfamer” ja ”Fiat” kaivavat esiin useita Alfamerin julkaisemia Fiatin korjausoppaita. Hakusanat ”Autodata” ja automerkin nimen kirjoittaminen Fennican hakukenttään näyttävät tuottavan melko hyviä tuloksia.

Kun olet löytänyt Fennican kautta kiinnostavat kirjat, voit tarkistaa kirjojen nimillä Frankistä, mistä niitä olisi saatavilla. Tosin voi olla hyvä katsoa ensin oman lähikirjastosi tietokannasta tuo asia, sillä kirjastot eivät yleensä tilaa kirjaa kauempaa, jos sitä on omassa kirjastossa.

Periaatteessa Frank-monihakuun voisi laittaa halutun hakusanan asiasanaksi, mutta se tuottaa jokseenkin satunnaisia ja epämääräisiä tuloksia. Esimerkiksi asiasanaksi laitettu ”Alfamer” ei anna yhtään tulosta pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastoista.