Otsikko
Moikka. Mammani lausui joskus runoa ystävyydestä, josta muistan: Ystäviä ollaan, ystävinä pysytään. Enempää en muista, mutta runossa oli ainakin yksi…

Kysytty

Moikka.

Mammani lausui joskus runoa ystävyydestä, josta muistan:

Ystäviä ollaan, ystävinä pysytään.

Enempää en muista, mutta runossa oli ainakin yksi säkeistö vielä. Voitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta palvelun valtakunnalliselta postituslistalta kukaan ei varmuudella tunnistanut runoa, mutta eräs kollega kollega mainitsi säkein "Ystävinä eläkäämme, ystäviksi aina jäämme" alkavan värssyn, joka löytyy oheisen blogikirjoituksen kommenttikentästä:

http://inez54321.blogspot.com/2016/08/isanmaallista-uhoa-ja-riemukasta…

Toinen kollega mainitsi runon muistuttavan vanhaan kiiltokuvavihkoon kirjoitettua runonpätkää:

"Ystäviä aina ollaan
ystävinä pysytään.

Ystävinä sinne mennään
missä rauha peritään."

Tällaisille ystäväkirjoissa tai vastaavissa kiertäville värssyille ja loruille voi olla mahdotonta löytää alkuperäistä tekijää, ja muotoiluja samankaltaiselle sanomalle voi olla useita. Mikäli joku palstan lukijoista muistaa kuulleensa runon jossakin muussa muodossa, kommenttikenttään voi mieluusti tulla vinkkaamaan!