Mitkä tekijät vaikuttavat uskontojen kannatukseen?

Kysytty

Mitkä tekijät vaikuttavat uskontojen kannatukseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen ei liene "oikeita" tai "vääriä" vastauksia, koska niin moni asia todennäköisesti vaikuttaa siihen, miksi ihmiset kannattavat erilaisia uskomusjärjestelmiä. Seuraavat ehdotukset lienevät ainakin todennäköisiä tekijöitä. Oletan tässä, että kysyjä tarkoittaa uskontoja ja kirkkoja (uskonnon piirteet määrittelevä yhteisö) yleisesti, ei jotain tiettyä näkemystä.

1. Uskonnon/kirkon perinteinen rooli yhteiskunnassa. Mitä tiiviimmin valtio ja uskonto ovat historiallisesti kietoutuneet toisiinsa, sitä laajemmin uskonto vaikuttaa ihmisten elämään ja voi sitä kautta saada roolin itsestäänselvyytenä. Moni "kannattaa" sitä uskontoa, johon on elämänsä aikana tottunut, eikä ajattele asiaa sen enempää. Valtauskonnolla on taipumus saada tällaista "etua".

2. Uskonnon/kirkon määräykset. Osa ihmisistä kaipaa tiukkoja moraaliin ja muuhun käyttäytymiseen liittyviä sääntöjä ja tällaista maailmaa tarjoava uskonto/kirkko voi tuntua läheiseltä. Toisaalta yleisistä normeista jyrkästi poikkeavat uskonnolliset määräykset myös karkottavat ihmisiä uskonnoista ja vähentää niiden kannatusta.

3. Uskonnon/kirkon toimet. Todennäköisesti ainakin maailmankatsomustaan pohtivat ihmiset tutkivat maailman uskontojen ja kirkkojen suhtautumista erilaisiin asioihin ja mieltyvät joihinkin ja torjuvat jotkin muut. Suomessa on esimerkiksi usein puhuttu siitä, kuinka ortodoksisen kirkon "mystiikka" vetoaa moneen luterilaisen kirkon arkisuuteen kyllästyneeseen. Toisaalta uskonnon/kirkon suhtautuminen sellaisiin asioihin kuten ehkäisy, abortti, lasten seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta jne. ovat varmasti kaikki tekijöitä, jotka synnyttävät kannatusta ja torjuntaa.

4. Ihmisen tarve löytää "lopullinen totuus". Todennäköisesti moni ihminen etsii koko elämänsä maailmankatsomusta, joka lupaa ratkaisuja elämän suuriin kysymyksiin, kuten siihen, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, joutuuko tekojensa takia "helvettiin" tai syntyykö mahdollisesti uudelleen. Uskonto, joka lupaa tällaiseen isoon kysymykseen varman vastauksen, voi saada kannatusta siksi, että vaikka todisteita uskonnon lupaaman vastauksen puolesta ei olisi, ei niitä voi myöskään todistaa vääriksi. Jos ihminen haluaa uskoa jälleensyntymiseen, hän todennäköisesti ryhtyy kannattamaan buddhalaisuuden kaltaista uskomusta, joka sisältää tämän näkemyksen.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto