Mikä on nimen Sormunen alkuperä?

Kysytty

Mikä on nimen Sormunen alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) ei valitettavasti kerro mitään nimen tarkasta alkuperästä, joten ilmeisesti sitä ei kovin tarkkaan tiedetä. Kirjallisia mainintoja siitä löytyy jo 1500-luvun puolivälistä Juvalta ja Tavinsalmelta sekä vähemmässä määrin Rantasalmelta ja Säämingistä. Mahdollista lienee, että ainakin joissakin varhaisissa nimissä olisi taustalla paikannimi, sillä Muolaasta tunnetaan kylännimi ”Sormula”, joka on esiintynyt vuonna 1559 muodossa ”Sormola”. Yhteys sormeen tai sormukseen vaikuttaisi todennäköiseltä, sillä kirjan artikkelissa nimen ”Sormunen” yhteyteen liitetään myös sukunimet ”Sormula”, ”Sormus” ja ”Sormi”. Täyttä varmuutta lienee kuitenkin hankala saada, kun kyseessä ovat noin vanhat asiat ajoilta, joilta on niukasti kirjallista lähdeaineistoa.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Usein läheisiä samannimisiä taloja on erotettu toisistaan, niin että toista on kutsutta Sormula ja toista Sormunen.

Siis ei tiedetä oikeastaan mitään !
Kyllä on todella järjetön väite, että nimi viittaisi sormeen ja jos naapuri on herra Varvas, ihmetyttäisikö sekään. Olen tuolla Sukuforumin palstalla kertonut mistä näitä Sormia löytyy, ei siis yhtään mistään. Sen pituinen se !