Onko jumala jolle rukoillaan kirkoissa ainoa laatuaan?

Kysytty

Onko jumala jolle rukoillaan kirkoissa ainoa laatuaan? Eikö missään muussa kulttuurissa ole uskontoa että kaikkea pyörittää vain yksi jumala?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maailmassa arvioidaan olevan yli neljä tuhatta eri uskontoa, joita voidaan ryhmitellä eri tavoin. Yksi jakoperuste on erottaa toisistaan teistiset ja monistiset uskonnot. Ensinmainituissa uskotaan persoonallisen jumaluuden olemassaoloon, ja ne voidaan edelleen jakaa monoteistisiin eli yksijumalalaisiin ja polyteistisiin eli monijumalalisiin uskontoihin. Monistisiin uskontoihin puolestaan kuuluu persoonallisen jumalan tai jumalten asemesta käsitys yhtenäisestä olemassaolon periaatteesta, joka ylläpitää maailmankaikkeutta ja kaikkia sen olentoja.

Viidestä suuresta nk. maailmanuskonnosta juutalaisuus, kristinusko ja islam ovat yksijumalaisia teistisiä uskontoja, hindulaisuus taas monijumalainen. Viides, buddhalaisuus, taas on monistinen uskonto, johon ei kuulu persoonallisia jumaluuksia.

Muitakin monoteistisia uskontoja on olemassa, mutta niiden kuten ylipäätään uskontojen tarkkaa määrää on mahdonta laskea.

Lähteet:

Tuula Sakaranaho & Johanna Konttori: Mitä ovat maailmanuskonnot? (https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/327583/Sakaranaho_T_Ko…)

Learn Religions -sivusto: https://www.learnreligions.com/how-many-religions-are-there-in-the-worl…