Mitkä olivat manttaalikomissaarin tehtävät 1600 luvulla?

Kysytty

Hei!
Mitkä olivat manttaalikomissaarin tehtävät 1600 luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähdetietojen mukaan 1620-luvulla Suomessa alettiin kerätä henkilöveroa ja sitä kutsuttiin aluksi myllytullimanttaaliveroksi. Manttaalikomissaarit keräsivät sekä henkilöveroa että pitivät henkikirjoja / henkiluetteloja. Reilut sata vuotta myöhemmin tätä työtä ryhtyivät suorittamaan kihlakunnankirjurit ja sen jälkeen toimi siirtyi henkikirjoittajille.

(Lähde Maankäyttö-lehti 2 / 2013 s. 26), http://www.maankaytto.fi/arkisto/mk213/mk213_1644_kokkonen.pdf

Mikäli haluat luettavaksesi koko artikkelin, ota yhteys Maankäyttölehteen, linkissä yhteystiedot http://www.maankaytto.fi/yhteys.htm

Myös eri kirjalähteissä löytyy tietoa maatullikomissaarin tehtävästä. Edellä mainitun lähteen eli lehtikirjoituksen lopussa näkyvät kirjalähteet.

Helsingin kaupunginkirjastostakin on saatavissa aineistoja lähteiksi. Muun muassa kirjassa "Suomen palvelusväki 1600-luvulla" (Toivo Nygård, SHS, 1989, s. 19-21) kerrotaan manttaalikomissaarin henkikirjoitustehtävästä sekä todetaan: "Vuonna 1633 päätettiin, että myllytullia (henkiraha) piti maksaa miesluvun mukaan eli jokaiselta 12 vuotta täyttäneeltä henkilöltä, miehltä ja naiselta."