Miten voin ilmaista kiitollisuuteni ja sen, että henkilön apu on koskettanut minua syvästi? Tarkoitus olisi ilmaista asia kiitoskirjeen lopetuksessa. Olen…

Kysytty

Miten voin ilmaista kiitollisuuteni ja sen, että henkilön apu on koskettanut minua syvästi? Tarkoitus olisi ilmaista asia kiitoskirjeen lopetuksessa. Olen miettinyt jotain tämän tyylistä: "syvästi koskettuneena ja lämpimästi kiittäen". Toimisiko tuollainen ymmärrettävästi? Epäilyttää tuo 'koskettuneena'-sanan ymmärrettävyys.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Entisenä kielenhuoltajana uskaltaisin sanoa, että "syvästi koskettuneena" ei ole hyvää suomen kieltä. Minäkin epäilisin kyseisen sanan ymmärrettävyyttä. Kaunis lopetus muuttuu oudoksi, ja se ei ole tarkoituksesi.

Mitä jos laittaisit loppuun kokonaisen lauseen? "Olen syvästi kiitollinen saamastani avusta" tai "Sinulta saamani tuki (tai apu) on koskettanut minua syvästi". Tai: "Kiitos, että autoit minua. Se on koskettanut minua syvästi." Nämä lauseet ilmaisevat yksinkertaisin sanoin kiitolliset tunteesi. Jos haluat, voit vielä lisätä lopetukseen esim. "Lämpimästi kiittäen".

Jos et halua laittaa kokonaista lausetta, niin voit laittaa loppuun "Syvästi kiitollisena".

Tässä joitakin ehdotuksia. Tärkeintä on saada viesti perille ymmärrettävässä muodossa. Paljon on elämässä myös sellaista, mitä on vaikea ilmaista sanoilla.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Entinen kielenhuoltaja" toistelee epäilyttävän usein suomenopettajani pannaan julistamaa laittaa-verbiä.