Onko olemassa minkäänlaista muinaissuomen sanakirjaa?

Kysytty

Onko olemassa minkäänlaista muinaissuomen sanakirjaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen kehitykseen ja vaiheisiin voi tutustua esim. seuraavien teosten avulla:
- Lehikoinen, Laila 1994: Suomea ennen ja nyt
- Lehikoinen, Laila - Kiuru, Silva 1998: Kirjasuomen kehitys
- Häkkinen, Kaisa 1996: Suomalaisten esihistoria kielitieteen valossa.

Kuinkakohan vanhasta suomen kielestä olet kiinnostunut? Minkäänlaista "muinaissuomen" sanakirjaa ei liene ainakaan vielä kirjoitettu, sillä ensimmäiset suomenkieliset painetut kirjat ja säilyneet käsikirjoitukset ovat vasta 1500-luvulta. Sitä ennen suomen kieli eli vain puhuttuna. Sanakirjathan useimmiten pohjautuvat teksteihin. Kannattaa kuitenkin tutustua esim. seuraaviin sanakirjoihin:
- Vanhan kirjasuomen sanakirja 1 - 2 (käsittelee Ruotsin vallan ajan kirjakieltä, aakkosissa päästy vasta k-kirjaimeen asti)
- Suomen sanojen alkuperä, etymologinen sanakirja 1 - 3 (käsittelee suomen kielen sanojen alkuperää ja lainautumista)
- Suomen kielen etymologinen sanakirja 1 - 7 (vrt. edellinen)
- Turunen, Aimo: Kalevalan sanat ja niiden taustat (Kalevalaan liittyvä sanasto selityksineen ja hyvää taustatietoa).

Kaikkia mainittuja teoksia on saatavilla pääkaupunkiseudun kirjastoista. Sanakirjat ovat useimmiten käsikirjastoaineistoa, jota ei lainata. Kirjojen saatavuuden voi tarkistaa osoitteesta http://www.libplussa.fi/ .

Mikäli aihe kiinnostaa enemmän, kannattaa ottaa yhteys Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen arkistoihin http://www.kotus.fi/palvelut/ . Mikäli haluaa vain selvittää jonkin tietyn sanan taustaa, voi soittaa myös tutkimuskeskuksen neuvontapuhelimeen, p. (09) 701 4991 ma - pe klo 9 - 14 (ei heinäkuussa). Myöskin suomen kielen tutkijat eri yliopistoissa voivat antaa vinkkejä: esim. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos, http://www.helsinki.fi/hum/skl/ .