Miten voi palauttaa alkuperäisen nimen?

Kysytty

Miten voi palauttaa alkuperäisen nimen. Vanhoissa lehdissä löytyy Jurvasta järvi nimeltä Säläsjärvi. Joku fiksu virkamies lisäsi siihen kirjaimen -- Säläisjärvi. Brutaalimmin nimi oli ollut Sälääsjärvi- ---Miten nimen voi palauttaa?

Vastaus

Vastattu

Paikannimien palauttaminen saattaa olla hyvin hankalaa. Paikannimirekistereitä pitävät ainakin Kotimaisten kielten keskus ja Maanmittauslaitos.

Kotimaisten kielten keskuksen nimiarkisto löytää järvestä nimimuodot Säläsjärvi ja Säläisjärvi. https://nimiarkisto.fi/wiki/Toiminnot:Semanttinen_kysely/Haku Paikalliset yrittäjät näyttävät suosivan Säläisjärveä.

Kielikello kertoo asiasta näin:"Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen tehtäviin kuuluu lain mukaisesti mm. suomen, ruotsin ja saamen kielen huolto, johon sisältyvät myös nimiasiat. Tutkimuskeskuksella on oikeus ja velvollisuus antaa nimiasioissa lausuntoja niin viranomaisille kuin yksityisillekin tahoille. Lakisääteinen velvollisuus pyytää tutkimuskeskukselta lausunto on kuitenkin vain silloin, kun kunnan nimeä muutetaan. Yhteistyö nimiasioissa on ollut säännöllistä vain Maanmittauslaitoksen ja topografikunnan kanssa. Maanmittauslaitoksen karttojen nimistöä tarkistetaan edelleen kokopäiväisesti.

Olemassa olevien paikannimien säilyttäminen ja mukauttaminen tarvittaessa uusien paikannimien tarpeisiin on mittava työsarka, onhan Maanmittauslaitoksen paikannimirekisterissä noin 800 000 suomen-, ruotsin- tai saamenkielistä peruskarttanimeä. Lisäksi julkishallinto, yleishyödylliset yhteisöt ja yksityiset tahot ovat tuottaneet muutamassa vuosikymmenessä noin 300 000 julkiseen käyttöön suunniteltua paikannimeä.

Suomessa nimiasioista päättäminen on jakautunut monelle eri taholle, jotka eivät aina edes tiedä toisistaan ja toistensa ratkaisuista. Nimikirjavuudella on historialliset syynsä: eri tahot ovat koonneet ja tallentaneet nimistöä eri perustein ja säilyttäneet kartoissa nimiä, joiden oikeinkirjoitusta ja paikantavuutta ei ole systemaattisesti tarkistettu. Esimerkiksi Tielaitos ei viitoituksia laatiessaan välttämättä nojaa Maanmittauslaitoksen tarkistettuihin karttanimiin vaan saattaa käyttää muuten hankkimaansa nimiaineistoa." https://www.kielikello.fi/-/hyva-paikannimitapa-meilla-ja-muualla

Tietyn paikan nimistöstä keskustelu kannattaa aloittaa paikan päällä. Kenties Jurva seurasta löytyisi yhteisöapua nimenpalautuksen vaatimiseen? www.jurvaseura.fi