Mitä tarkoittaa Hinnerjoki-nimen alkuosa Hinner (vaiko hinner)? Hinneri on sukunimikin näemmä.

Kysytty

Mitä tarkoittaa Hinnerjoki-nimen alkuosa Hinner (vaiko hinner)? Hinneri on sukunimikin näemmä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en löytänyt tähän vastausta kirjaston aineistosta eikä Hinnerjoen kylän sivusto antanut myöskään lisäinfoa nimen tarkoituksesta. Väestörekisterin mukaan sukunimenä Hinneri on tällä hetkellä käytössä yhdellätoista Suomen kansalaisella, mutta sitä ei löydy suojeltujen sukunimien listalta. Sukunimikirjat tai sukututkimuskäyttöön koottu Sukunimi-info eivät myöskään kertoneet nimestä enempää. Kehotan olemaan yhteydessä Euran pääkirjastoon, sillä heiltä saattaa löytyä tarkempaa paikallishistoriaan liittyvää kirjallisuutta, jossa kerrotaa Hinnerjoki ja Hinneri nimien alkuperästä.

Euran pääkirjaston yhteystiedot:

http://www.eura.fi/fi/palvelut/kirjasto-/aukioloajat-ja-yhteystiedot.html

1 ääntä

Kommentit

Vastaankin nyt omaan kysymykseeni. Tänään lin Aarne Rauvolan kirjaa "Sukujen juuria Euran ja Lapin kylissä". Siellä tuli vastaan tieto, että tuo "Hinner" on tullut Hinder-piispasta, siis siitä Henrik-piispasta, jonka Lalli surmasti Köyliönjärven jäällä (perimätiedon mukaan).

Aloittaja: Suomalainen paikannimikirja mainitsee: "Joennimi Hinnerjoki sisältänee joenvarressa sijainneen talon nimen, joka on perustunut miehennimeen Hinder. Hinder on Henrik-nimen eräs muoto.