Otsikko
Miten vanhat, jouluna kukkineet hyasintit hoidetaan, jotta ne saisi kukkimaan ensi jouluksi?

Kysytty

Miten vanhat, jouluna kukkineet hyasintit hoidetaan, jotta ne saisi kukkimaan ensi jouluksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kukkimisen jälkeen hyasinttien kukat voi poistaa, mutta lehtien annetaan olla kunnes ne ovat lakastuneet, jotta niiden valmistama ravinto ehtii imeytyä sipuliin. Tämän jälkeen lehdet voi poistaa. Sipuli otetaan pois mullasta ja säilytetään viileässä paikassa.

Syksyllä sipulit istutetaan ruukkuihin, kastellaan ja viedään pimeään ja viileään paikkaan (noin +9 astetta). Noin 8-12 viikon kuluttua, kun sipulit ovat selvästi alkaneet kasvaa, ne tuodaan lämpimään, mutta pidetään pimeässä, kunnes nuput ovat noin 5 sentin mittaisia. Tämän jälkeen ne tuodaan valoisalle paikalle. Kukinnan ajoittaminen juuri jouluksi voi tosin olla hankalaa.

Hyasintin sipulit voi istuttaa myös keväällä kukkapenkkiin.

Lähteet:
Rosén, Susanna: Sipulikasvit ruukussa ja puutarhassa (WSOY 2004)
Viherpiha-lehden kotisivut, http://www.viherpiha.fi/vastaa/162/162/1830/hyasintteja_jouluksi

123 ääntä

Kommentit

Toiset hyasintin kukat ovat harvakukintaisia eivät niin tiheitä kuin ennen.