Mistä nettiosoitteesta tai kirjasta löytyisi hyviä, hauskoja pikkujoulu kaskuja yms. tarinoita ääneenluettavaksi.

Kysytty

Mistä nettiosoitteesta tai kirjasta löytyisi hyviä, hauskoja pikkujoulu kaskuja yms. tarinoita ääneenluettavaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hauskat jutut ja tarinat pikkujouluihin valitaan tilaisuuden luonteen ja osallistujien esim. iän mukaan.
Internetistä voi hakea materiaalia esim. seuraavista osoitteista: www.google.fi, hakusana:joulu sekä www.finlit.fi > tietopaketit > vuotuisjuhlat > joulu.
Jyväskylän kaupunginkirjastossa on luokassa 79.84 leikkejä ja tietokilpauluja, esim. Kirsti Koivulalta, jolta löytyy myös luokasta 83.2 "Iloista irrottelua: sketsikirja".
Luokassa 84 on teos "Hauskaa joulua: joulu- ja joulun kertomuksia kahdeksan vuosisadan ajalta. Sieltä (84.2)löytyy myös F.E. Sillanpään "Taatan joulu". Kannattaa selata myös huumorihyllyä, jossa on kirjallisuuden lajin tunnus H eli huumori (Jyväskylässä 84.2 H). Tässä hyllyssä on myös sananlaskuihin 81.3 H kuuluva Erkki Tantun "Joulu: Erkki Tantun sananparsikuvituksia".
Luokasta 81.3 löytyy sananlaskuista Tillin: "Puhu siä, miä pitelen hevosta".
Jos järjestäjät niin harkitsevat ja hyväksi havaitsevat, löytyy uskonnon hyllystä jouluevankeliumi murteellisena versiona: "Ilosanoma: älkää peljätkö: jouluevankeliumi murteilla".