Haluaisin näin joulun alla lukea jouluun liittyvää kaunokirjallisuutta. Saisinko jonkinlaisen listan!

Kysytty

Haluaisin näin joulun alla lukea jouluun liittyvää kaunokirjallisuutta. Saisinko jonkinlaisen listan!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin jouluaiheisia teoksia.

Joulutarinoita / Mika Waltari ; toimittanut Rudy de Casseres, Raimo Salomaa

Hauskaa joulua : joulukertomuksia kahdeksan vuosisadan ajalta / koonnut Erkki Valkeila

Joululipas / Richard Paul Evans

Joululahja ja muita kertomuksia / Selma Lagerlöf

Matka joulun taloon : joulun satuja ja runoja / Hannele Huovi

Kaksi kertomusta : Jouluilta / Charles Dickens ; suom. Kari Salonen : Uudenvuoden kellot

Jouluoratorio / Göran Tunström

Kolmen kuninkaan kumarrus / Michel Tournier ; suomentanut Annikki Suni

Vanhan herran joulu / Oscar Hijuelos

Sydäntalven ruusu : joulumietteitä / Liisa Mäntymies

Fanny ja Alexander / Ingmar Bergman

Joulua pakoon / John Grisham

Taatan joulu / F. E. Sillanpää

Joulumuisto / Laila Hietamies, Anni Polva, Kalle Päätalo

Joulumuisto / Anni Polva

Joululaulu / Charles Dickens (Julkaistu aiemmin nimillä Joulun-aatto, Jouluaatto : aavetarina jouluksi, Jouluilta ja Joululaulu : aavetarina joulusta)

Erilaista joulua : kertomuksia ja kuvauksia

Joulun aikaan / Mysi Lahtinen ; kuvat: Rudolf Koivu

Taas kaikki kauniit muistot : joulukertomuksia / Axel Hambraeus

Suomalaisten uudet joulutarinat : rokkivaarista jouluenkeliin / toimittanut Risto Karlsson ; kuvittanut Raimo Sallinen

Kuninkaitten aarteet / John Ruskin ; suom. ja johdannolla varust. V. Hämeen-Anttila

Jouluvaimo : romaani / Pirjo Hassinen

Joulumysteerio / Jostein Gaarder

Sudentappajapoika / Anja Aronoja

Poika tahtoo tietää / teksti: Anja Aronoja

Metsästys joulun alla : valitut kertomukset / Juhani Peltonen

Puisto jouluksi : kertomuksia / Juhani Peltonen

Kissa, joka tuli jouluksi kotiin / Cleveland Amory

On jouluaatto / Sirpa Karjalainen
Joululehtien historiaa sekä kertomuksia ja runoja joululehtien sivuilta
Sisällys: Joululehdistön kultakausi ; Armelias on rikas ; Lappi on joulun taikamaa ; On jouluaatto. - S. 139-144: Joululehtiluettelo

Tonttu : tonttusuvun tarinoita suuresta metsästä / teksti: Marjut Hjelt ; kuvat: Jaana Aalto

Teoksia, joihin sisältyy joulutarinoita tai -kuvauksia:

Valitut teokset / Maria Jotuni
Sisätää kertomuksen: Jouluyö korvessa

Valitut teokset. 1. osa / Nikolai Gogol ; suomentanut Juhani Konkka
Jouluyö

Kaikkien aikojen rakkaus / toimittanut Toini Havu
Sisältää tarinan: Ikkunoiden takana on joulu / Wolfgang Borchert.

Valkeat yöt / Fedor Dostojevski ; suomentanut Eila Salminen
Sisätää kertomuksen: Poika Kristuksen joulujuhlassa

Tohtori Murken kootut tauot ja muita satiireja / Heinrich Böll
Sisältää tarinan: Ois joulu ainainen

Valitut teokset / Teuvo Pakkala Helsingissä : Otava, 1954
Sisätää kertomukset: Häiritty jouluilo ; Syntinen joulupuuro

Valitut teokset / Ilmari Kianto
Sisätää tarinan: Mitenkä Suomen kansa jouluaattoansa viettää

Sankarina Helsinki
Sisältää kertomuksen: Kujalan jouluaatto / Veijo Meri

Valokuvahaitari : novelleja / Annikki Vuoti
Teos sisältää tarinan: Erilainen jouluaatto

Syntien paljous : kertomuksia / Richard Ford
Teos sisältää tarinan: Jouluseimi

Etelän viimeinen kaunotar : kymmenen novellia 20-luvulta / F. Scott Fitzgerald ; valikoinut ja suomentanut Markku Päkkilä
Teos sisältää tarinan: Lyhyt joululoma

Viltteri ja Mallu : kertomuksia / Joni Skiftesvik
Teos sisältää tarinan: Jouluksi kotiin

Kaikki Doriksesta ja muita ällistyttäviä tarinoita / Raija Oranen
Teos sisältää tarinan: Joulu Punaisellamerellä

Seitsemän veljestä / Aleksis Kivi
Teoksen kuudes luku sisältää veljesten jouluvieton kuvauksen Impivaarassa

Maija / Anni Blomqvist
Teos sisältää kuvauksen jouluvalmisteluista

Teoksessa Novelliopas. 1 : Kotimaista lyhytproosaa / Matti Pajuniemi löytyy aakkosellisesta hakemistosta lisää jouluaiheisia novelleja. Lastenkirjallisuudesta löytyy myös runsaasti jouluaiheisia satuja, tarinoita ja legendoja.

Joulurunoja:

Joulutähti : runoja / Joseph Brodsky

Joulukonsertto / Lassi Nummi

Joulukuvia / Aila Lahtinen

Valoksi maan päälle : Viljo Kajavan kauneimmat joulurunot

Lapsuuden joulu : rakkaimmat joulurunot / toimittaneet Satu Koskimies ja Juha Virkkunen

Lapsuuden joulu. Osa 1: kauneimmat joulun runot ja laulut / koonneet Satu Marttila ja Juha Virkkunen

Lapsuuden joulu. Osa 2: kauneimmat joulun runot ja laulut / koonneet Satu Marttila ja Juha Virkkunen

Kirja jouluiloksi / toimittaneet Marja Leena Laaksonen ja Soile Tapola

Joulu ihanin : joulurunoja / toimittanut Tuula Simola

Sanat joita etsit / Satu Pusa

Lapin joulu / Larin-Kyösti

Sydämessä joulu / Anna-Mari Kaskinen ; kuvitus: Marleena Ansio

Jouluilta : kolme laulua / J.L. Runeberg ; suom. Otto Manninen

Valitut runot / Lauri Pohjanpää. Porvoo : Hki : Juva : WSOY, 1979
Sisältää runoja myös kokoelmasta Jouluaatto (1946)

Runoteokset. I-II / Johan Ludvig Runeberg ; [suomentanut O. Manninen]
Sisältää myös teoksen Jouluilta

Aforismeja

Oma kirja joulusta / toimittanut Merja Pitkänen (aforismit)

Pieniä sanoja sinulle jota ajattelen joulun aikaan / toimittanut Elina Karjalainen (aforismit)