Miten teen kirjan varauksen netisä?

Kysytty

Miten teen kirjan varauksen netisä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varausten tekeminen ja niiden hallinnointi onnistuu kätevimmin verkkokirjastossa (https://vaski.finna.fi/). Tee ensin tiedonhaku. Voit tehdä varauksen joko suoraan hakutuloksista tai klikkaamalla teoksen nimeä ja siirtymällä teostiedot -sivulle. Klikkaa Varaa -painiketta ja valitse, mistä kirjastosta haluat noutaa teoksen. Voit määritellä Omat tiedot -välilehdellä myös ensisijaisen noutopaikan, jolloin palvelu valitsee tämän kirjaston oletuksena. Ensisijaisen noutopaikan voi kuitenkin aina ohittaa ja valita noutopaikan itse.

Jos et vielä ollut kirjautunut sisään, pyytää järjestelmä sinua kirjautumaan tässä vaiheessa.

Varaus on maksuton. Noutamattomasta varauksesta peritään maksu. Varattu teos voi tulla mistä tahansa Vaski-kirjastosta.

Varauksen voi peruuttaa verkkokirjastossa, jos sitä ei ole vielä käsitelty eikä teos ole vielä matkalla tai noudettavissa. Jos varaus on ehditty jo käsitellä, onnistuu peruuttaminen ottamalla yhteyttä noutopaikaksi valittuun kirjastoon.

Saat kirjastolta noutoilmoituksen, kun varaamasi teos on noudettavissa kirjastossa.
Noutoilmoitus lähetetään valintasi mukaan joko sähköpostina, tekstiviestinä tai kirjeenä. Ilmoitustavan näet verkkokirjaston Omat tiedot-välilehdeltä.
Ilmoitustavan muutos onnistuu verkkokirjaston Omat tiedot -välilehdellä lomakkeella "Tee viestiasetusten muutospyyntö". Tieto välityy kirjaston henkilökunnalle, joka tekee toivomasi muutokset asiakastietoihisi.
Huomioithan, että kirjeitse lähetettävät saapumisilmoitukset voivat joissain tapauksissa saapua kovin lähellä viimeistä noutopäivää.

Jos et halua hyödyntää verkkokirjastoa varauksen tekemisessä, onnistuu varauksen tekeminen myös ottamalla yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun.