Miten taipuu sana reti tai redi (=satamaselkä) Onko se retit vai redit?

Kysytty

Miten taipuu sana reti tai redi (=satamaselkä)
Onko se retit vai redit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen perussanakirjan 2: L-R (1992) mukaan oikea taivutusmuoto on redit.

1 ääntä

Kommentit

Vuodesta 2014 alkaen Kielitoimiston sanakirja on ollut vapaasti käytettävissä verkkoversiona, jota on jo päivitetty parin-kolmen vuoden välein. Siitä voi tarkistaa sanojen taivutuksenkin helposti.

reti
substantiivi (rinn. redi)
mer. sataman ankkurointialue, satamaselkä. Ankkuroida redille odottamaan laituriin pääsyä.
TAIVUTUS
yks. nom. reti
yks. gen. redin
yks. part. retiä
yks. ill. retiin
mon. nom. redit
mon. gen. retien
mon. part. retejä
mon. ill. reteihin

redi
substantiivi, mer. = reti.
TAIVUTUS
yks. nom. redi
yks. gen. redin
yks. part. rediä
yks. ill. rediin
mon. nom. redit
mon. gen. redien
mon. part. redejä
mon. ill. redeihin