Miten suomalaisia filmejä (DVD-muodossa) saa tilattua Lontooseen? Mitä paikallisen kirjaston täytyy tehdä?

Kysytty

Miten suomalaisia filmejä (DVD-muodossa) saa tilattua Lontooseen? Mitä paikallisen kirjaston täytyy tehdä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedustelin asiaa Helsingin kaupunginkirjaston kaukopalvelusta, joka hoitaa Helsingistä tilatut kaukolainat niin koti- kuin ulkomaillekin. Sain vastaukseksi, että video- tai DVD-materiaalin kaukolainaaminen onnistuu ainoastaan Pohjoismaihin yhteistyösopimuksen turvin. Muualle maailmaan video- tai DVD-tallenteita ei lähetetä. Ilmeisesti tekijänoikeussyyt estävät laajemman kaukolainauksen. Tämä on siis Helsingin kaupunginkirjaston tulkinta. Muiden Suomen kaupungin- tai kunnankirjastojen puolesta en voi vastata, mutta luulen, että samaa politiikkaa täytyy noudattaa muuallakin.

Kannattaa kuitenkin ottaa yhteys omaan paikalliseen kirjastoon Lontoossa ja tiedustella asiaa sitä kautta. Paikallisen kirjastosi henkilökunta sitten selvittää asian omilta yhteistyötahoiltaan. Kaukolainat hoituvat aina kirjastojen välisinä.