Otsikko
Miten sana ikä taipuu? Esimerkiksi lauseessa: Kun on kyse iistä, vai ijistä?

Kysytty

Miten sana ikä taipuu? Esimerkiksi lauseessa: Kun on kyse iistä, vai ijistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monikossa sana ”ikä” taipuu muotoon ”i’istä”. Tieto löytyy Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen taivutusohjesivulta osoitteesta http://www.kotus.fi/index.phtml?s=4363.

Heittomerkin käyttö koskee yleensä kolmen vokaalin yhtymiä, joissa kahden saman vokaalin välissä on tavuraja (mm. ”vaa’an” ja ”rei’ittää”), mutta heittomerkkiä käytetään myös tuossa sanassa ”ikä”. Sen tarkoitus lienee tuoda esiin tavuraja, joka kai sanaa lausuttaessakin nousee esiin. Vertailun vuoksi maantieteellistä paikkaa ”Ii” taivutettaessa muoto on ”Iissä” ja ääntyykin ilman painotusta i-äänteiden välissä.

23 ääntä

Kommentit

Useimmissa sivukirjastoissakin on kaksi kielenhuollon klassikkoa: Ikolan "Nykysuomen käsikirja" ja Itkosen "Kieliopas".
Molemmissa on ohje: ikä : iän : i'issä, näissä i'issä.