Miten saisin tietoa Mika Waltarin pienoisromaanista Vieras mies tuli taloon? Esim.tiivistelmänä.

Kysytty

Miten saisin tietoa Mika Waltarin pienoisromaanista Vieras mies tuli taloon? Esim.tiivistelmänä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksinomaan Vieras mies tuli taloon -teoksesta löysin ainoastaan Turun yliopistossa vuonna 1997 tehdyn gradun ja sekin koskee teoksen saksankielisiä käännöksiä (Visuri, Marja: Kulttuurieroja Mika Waltarin pienoisromaanin Vieras mies tuli taloon saksankielisissä käännöksissä). Naistutkimuksen kannalta teosta on käsitellyt Tarja Minkkinen artikkelissaan Nimetön nainen ja tosi mies Mika Waltarin teoksessa Vieras mies tuli taloon. Artikkeli löytyy kokoelmasta Päähenkilönä nainen : esseitä naiskirjallisuuden tutkimuksesta (toim. Sinikka Tuohimaa ja Tarja Minkkinen).

Teos on esitelty myös Markku Envallin kirjassa Suuri illusionisti ja Waltarin omissa muistelmissa (Kirjailijan muistelmia / toim. Ritva Haavikko) on myös kirjasta ja sen saamasta vastaanotosta sekä lainauksia lehdissä olleista arvosteluista. Kirjan ilmestymisen aikoihin arvosteluja on ollut runsaastikin eri lehdissä, esim. Kaleva (18.11.37) ja Helsingin Sanomat (31.10.37) ja niistä löytyy luettelo Mika Waltarin juhlakirjasta. ( Mika Waltarin juhlakirja 50-vuotispäivänä 19. 9. 1958. Porvoo : WSOY, 1958)