Otsikko
Miten saisin kaiveltua esiin mahdollisimman paljon vuosina 1990-1999 syntyneitä suomalaisia kirjailijoita? Kiinnostaisi lukea omaan ikäpolveen kuuluvien…

Kysytty

Hei! Miten saisin kaiveltua esiin mahdollisimman paljon vuosina 1990-1999 syntyneitä suomalaisia kirjailijoita? Kiinnostaisi lukea omaan ikäpolveen kuuluvien kirjoittamia kirjoja, mutta valmiiksi tiedossa olevien nuorten bloggarien ja myyntilistojen kärjessä keikkuvien nimien ulkopuolelta on vaikea löytää kirjoittajia. Estävätkö henkilörekisterilait tällaisten tietojen keräämisen helposti haettavaan muotoon vai onko minulla van huonot hakukeinot käytössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen tai Kirjasammon tietokantoja ei ole optimoitu synnyinvuoden kaltaisia hakuja silmällä pitäen, joten yhtä kattavaa, yhtenäistä listaa hakutuloksista ei taida saada millään. Oikotietä onneen ei ole, mutta pienellä kikkailulla ja useammalla haulla tuloksia kuitenkin kertyy. Kirjasampo ja/tai Wikipedia ovat tällaisessa tiedonhaussa parhaat työkalut, joskin molemmilla sivustoilla joutuu hakemaan kirjailijoita yksi syntymävuosi kerrallaan, sillä luokituksissa ei yleensä ole käytetty kokonaista vuosikymmentä.

Kirjasammossa voi hakea esimerkiksi numerolla 1990, jolloin tulosten ryhmittelyssä kohdassa "Henkilö, kirjailija tai muu tekijä" näkyvät sekä vuonna 1990 syntyneet että kuolleet kirjailijat. Parhaiten tulokset saa esille, jos mielessä on joku tiettynä vuonna syntynyt kirjailija, jolloin muut kyseisenä vuonna syntyneet kirjailijat saa haettua suoraan kirjailijasivulla mainittua syntymävuotta klikkaamalla.

Wikipediassa hakeminen onnistuu kirjoittamalla hakukenttään esimerkiksi yhdistelmän kirjailijat "vuonna 1994 syntyneet", jolloin saadaan esiin sivuja, joiden luokitukseen on käytetty näitä molempia asiasanoja.

Mainittuun vuosihaarukkaan osuvia suomalaisia kirjailijoita olisivat esimerkiksi Susinukke Kosola, Aino Vähäpesola, Rafael Donner, Pajtim Statovci, Wilhelmiina Palonen, Niillas Holmberg ja Antti Rönkä.