Miten osaatte vastata näihin kysymyksiin, joissa pyydetään tunnistamaan esimerkiksi jokin vanha kirja?

Kysytty

Miten osaatte vastata näihin kysymyksiin, joissa pyydetään tunnistamaan esimerkiksi jokin vanha kirja (tai runo, loru jne) vain hyvin pienien yksityiskohtien avulla? Onko teillä jonkinlaisia apuvälineitä vai muistatteko vain kaiken lukemanne näin hyvin? :D

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teosten nimien ja tekijöiden jäljilttämiseen on monia keinoja, joista hyvä muisti on toki yksi - helpointa ilman muuta on löytää vastaus, jos kysytty teos sattuu olemaan itselle tuttu. Ellei vastaaja tunne sitä, hän voi kääntyä myös kollegojen puoleen joko omassa työyhteisössään tai laajemmin esim. sähköpostilistan kautta, jolloin todennäköisyys sille, että teos on tuttu jollekin, kasvaa huomattavasti.

Kysyjän antaman kuvauksen pohjalta on mahdollista tehdä hakuja eri tietokannoista. Usein etsitään lasten- ja nuortenkirjoja, jolloin Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta on hyvä apu (https://lastenkirjainstituutti.fi/kirjasto/onnet-tietokanta). Kirjasammossa voi tehdä hakuja monin tavoin, jopa kansikuvan perusteella (https://www.kirjasampo.fi/). Oma kirjastojärjestelmä on toki myös paljon käytetty lähde. Jos kuvaus on hyvin epämääräinen, jäljille voi päästä myös vapaamuotoisilla Google-hauilla. Ylipäätään tiedonhakua niukoilla tuntomerkeillä tehtäessä kannattaa aina lähteä liikkeelle laajoilla hauilla, joista saatua tulosta voi selata ja haarukoida - kovin tiiviisti rajattu haku voi sulkea ulkopuolelle myös oikean vastauksen. Kauan sitten luettua kirjaa kuvatessa voi käydä myös niin, että jokin tuntomerkki ei pidäkään paikkansa tai muistikuvaan on kietoutunut kaksi eri teosta. Siksi etsijäkin joutuu kyseenalaistamaan hakuehtojaan, jos mitään ei tunnu löytävän. Toisinaan tämäntyyppinen tiedonhaku onkin varsin luovaa puuhaa, jossa myös onnella on sijansa, ja valitettavasti vastausta ei aina löydykään.