Olen tekemässä yliopistossa julkisoikeudellista tutkimusta Suomen Pankin aseman muutoksesta ennen ja jälkeen Euroopan keskuspankkiin liittymisen. Tutkimuksen…

Kysytty

Olen tekemässä yliopistossa julkisoikeudellista tutkimusta Suomen Pankin aseman muutoksesta ennen ja jälkeen Euroopan keskuspankkiin liittymisen. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lainsäädännön muuttumista kyseisellä jaksolla. Mistä minun kannattaisi etsiä tietoa kyseiseen aiheeseen liittyen? Onko olemassa kirjoja, joissa aihetta olisi käsitelty oikeudellisesta näkökulmasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eduskunnan kirjaston kokoelmatietokanta SELMA on kaikkien käytettävissä Internetin kautta osoitteessa http://www.eduskunta.fi/kirjasto/
Selmasta on mahdollista tehdä hakuja monella eri tavoin. Yksi tapa etsiä viitteitä on valita sanahaku ja kirjoittaa hakukenttään "Suomen Pankki".
Hyvä tapa tiedonhakuun on asiasanahaku. Eduskunnan kirjastolla on oma asiasanasto Eks, joka on myös käytettävissä Internetin kautta. Klikatkaa kirjaston pääsivulta tai Selma-kokoelmatietokannan käyttöohjeiden yhteydestä Eks- asiasanasto. Kirjoittakaa hakukenttää asiasana Suomen Pankki (tai valitkaa se asiasanaston aakkosellisesta hakemistosta). Teille pompahtaa esille kyseinen asiasana ja linkki viitteisiin , joita on runsaasti.
Viitteiden kohdalla näette, mikä niistä kuuluu "Kotimaiseen oikeudelliseen aineistoon".
Toinen hyödyllinen asiasana, jolla kannattaa katsoa viitteet on keskuspankit.
Uskoisin, että näin pääsette aineiston hankkimisessa hyvään alkuun.