Tässä olisi muutama kysymys: Kiinnostaa kirjallisuus, jossa käsitellään Transgressiota. Lähinnä kai alkuun ihan peruskamaa, et mitä se on teoriassa ja…

Kysytty

Hei! Tässä olisi muutama kysymys: Kiinnostaa kirjallisuus, jossa käsitellään Transgressiota. Lähinnä kai alkuun ihan peruskamaa, et mitä se on teoriassa ja käytännössä.

Lisäksi minua kiinnostaa tanatologiaa käsittelevä kirjallisuus. Onkohan sitä suomennettu? Eniten ehkä kuoleman filosofian perusteet, mutta myös biologian näkökulmasta.

Queerteoria, Normikriittisyys ja sukupuolen moninaisuudesta kiinnostaisi myös lukea.

Mistä kirjallisuudesta kannattaisi aloittaa näitä juttuja tutkiessa? Ei tää varmaan ihan vastaa tän palvelun tarkoitusta, mutta kysyinpä kuitenkin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten itsekin uumoilet, kysymyksesi on niin laaja ja monipolvinen, että saat paremman vastauksen menemällä kirjastoon näitten samojen kysymysten kanssa. On aina helpompi lähestyä monimutkaisia aiheita keskustellen, sillä suinkaan kaikilla hakutermeillä ei välttämättä löydy kirjallisuutta suoraan. Esimerkiksi hakusanalla "transgressio" ei löydy HelMet-tietokannasta kuin yksi julkaisu, mutta lisää voisi löytyä, jos tietäisimme, mihin aiheeseen termin kysyjä liittää. Aivan sama juttu tanatologian kanssa, vain yksi julkaisu löytyy (Kuoleman kulttuurit Suomessa, Gaudeamus 2014), mutta keskustellen saattaisi muutakin aihetta sivuavaa löytyä. Kirjaston hakusanat eivät aina vastaa niitä termejä, joita arkikielessä käytetään. Keskustellen tällaiset asiat saadaan nopeasti selville.

Kirjastojen tietokantoja voi nykyään selailla itsenäisesti kotoa käsin, mutta uskoisin, että kysyjän tilanteessa hyödyllisintä olisi vierailla isohkon kirjaston tietopalveluosastolla. Sieltä löytyy varmasti apua näihin kaikkiin asioihin tutustumisen aloittamisessa. Joten rohkeasti vain kirjastoreissulle!

Heikki Poroila
HelMet-kirjasto

0 ääntä

Kommentit

Aiheet on toisaalta sen verran "harvinaisempia", että ei varmaan yleisten kirjastojen tietokannoista tai tarjonnoista löydy joka tapauksessa hirveän montaa osumaa, mutta esim. Helsingin yliopiston kirjaston tarjonnassa on jo hieman enemmän esim. transgressiota käsittelevää kirjallisuutta kuin myös tanatologian aiheita (kuolema, suru jne.), joten varmaan yliopistojen kirjastot olisivat parempi paikka aloitella? Y.kirjastoihin saa kirjastokortteja yliopiston ulkopuolinenkin väki.