Miten nämä kirjan numerot voivat auttaa mua etsimään sen kirjan ihan itse? Esimerkiksi: 1.4 JÄNNITYS

Kysytty

Miten nämä kirjan numerot voivat auttaa mua etsimään sen kirjan ihan itse? Esimerkiksi: 1.4 JÄNNITYS

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Numerot liittyvät kirjojen luokitukseen. Kaikki kirjat on luokiteltu kuuluvaksi johonkin tiettyyn ryhmään, esimerkiksi juuri jännitys-kirjoihin. Samaan ryhmään kuuluvat kirjat löytyvät kirjastossa aina samasta paikasta.

Kun kysäiset joltain kirjaston työntekijältä missä päin jännityskirjat ovat, niin jatkossa löydät kaikki 1.4 JÄNNITYS -luokkaan merkityt kirjat siitä samasta hyllystä.

Luokkanumero 1.4 tarkoittaa muuten kirjan kuuluvan kertomakirjallisuuteen, 1.2 runoihin ja 1.3 näytelmiin. Kirjan luokan loppuun voidaan lisätä vielä noita huomaamiasi selvennyksiä, esim. 1.2 NUORET tai 1.4 HEVOSET.

Myös tietokirjoja luokitellaan. Tietokirjaluokissa on ensin kolme numeroa ja niiden perässä usein piste ja lisänumeroita, esim. 798 tai 625.109

Vaikka kirjastot näyttävätkin aluksi sekavilta paikoilta, missä kirjat ovat kummallisessa järjestyksessä, on jokaisella kirjalla ihan oma, tarkkaan mietitty paikkansa. Se onkin hyvä asia, sillä kaikissa Helsingin kirjastoissa on yhteensä n. 1,6 miljoonaa kirjaa! Jos kaikki nämä kirjat olisivat hyllyissä vaikka värien mukaan, niin voisi olla aika hankalaa löytää joku tietty opus. :)

Helpoiten kirjojen salaisen järjestyksen selvittäminen käy kysymällä joltain ystävällisestä kirjastolaiselta missä mikäkin luokka tai kirja sijaitsee. Tällainen esittely kuuluu työhömme ja teemme sen oikein mielellämme. Ei sitten muuta kuin onnea kirjojen metsästykseen!