Jos haen Helmetistä kirjaa nimen tai kirjailijan nimen perusteella ja saan vastaukseksi, että kirja löytyy Espoosta ja luokka on esim. 2.4, miten tiedän, minkä…

Kysytty

Jos haen Helmetistä kirjaa nimen tai kirjailijan nimen perusteella ja saan vastaukseksi, että kirja löytyy Espoosta ja luokka on esim. 2.4, miten tiedän, minkä tyyppinen kirja on kyseessä, runo- näytelmä- romaani...? Kun sama kirjailija on tehnyt monenlaisia teoksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun kirjastoilla ei valitettavasti ole yhtenäistä luokitusjärjestelmää, koska Helsingin kaupunginkirjasto käyttää omaa järjestelmäänsä ja muut YKL:ää. Helsingin kaupunginkirjaston luokituksesta löytyy verkkoversio osoitteessa http://hklj.kirjastot.fi/. Sitä selailemalla selviää esim. että Helsingin luokka 2.4 viittaa ruotsinkieliseen romaani-, ja novellikirjallisuuteen, kun taas näytelmät löytyvät luokasta 2.3 ja vastaavasti suomenkieliset kaunokirjalliset teokset luokista 1.4 ja 1.3.

Yleinen kirjastoluokitus löytyy samoin verkosta osoitteesta http://ykl.kirjastot.fi/. Sama kirja on siis pääkaupunkiseudun eri kirjastoissa luokitettu eri luokkiin. Esim. Astrid Lindgrenin kirja Melukylän lapset on Helsingissä luokassa 1.4., Espoossa luokassa 2.5 ja Vantaalla ja Kauniaisissa luokassa 1.7. Lisää tietoa luokituksesta ja kirjastonkäytöstä saat mm. sivustosta www.kirjastot.fi. Tutustu myös HelMet-hakusivuston kohtaan Kirjastoluokka.