Millä perusteella tehdään jako Tietoliikenteen ja muiden tietotekniikan alueiden välillä.

Kysytty

Millä perusteella tehdään jako Tietoliikenteen ja muiden tietotekniikan alueiden välillä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietotekniikan pääluokka yleisten kirjastojen käyttämässä kymmenluokituksessa on 61. Se on jaettu alaluokkiin aiheittain; tietoliikenteen luokka on

61.7 Tietoliikenne. Viestintätekniikka. Multimedia.

joka jakautuu edelleen pienempiin alaluokkiin:

61.72 Internet. Intranet. Ekstranet
61.721 Sähköposti. Verkkojuttelu
61.722 Verkkojulkaiseminen
61.73 Matkaviestinpalvelut. Puhelinliikenne
61.74 Audiovisuaalinen tekniikka
61.741 Äänitekniikka. Radiotekniikka
61.742 Kuvantoistotekniikka. Televisiotekniikka

Samaan alaluokkaan tietoliikenteen kanssa kuuluvat myös viestintätekniikka ja multimedia. Ei siis ihme, että hyllyjärjestys voi äkkisältään tuntua epäloogiselta.

Tietoliikennettä käsittelevää kirjallisuutta voi toisaalta löytyä muualtakin kuin tietotekniikan luokasta. Esimerkiksi tietoliikennelainsäädäntö löytyy luokasta
33.2 Julkis- ja hallinto-oikeus.
Jos kirja käsittelee esimerkiksi tietoliikennettä osana joukkoviestintää, se löytyy todennäköisimmin luokasta
07 Joukkotiedotus.

Yleinen kymmenluokitus löytyy Internetistä osoitteesta
http://ykl.kirjastot.fi/ .

Kirjan näkökulma tai monialaisen artikkelikokoelman muu sisältö vaikuttaa siis myös pääluokan valintaan. Kymmenluokituksen lisäksi aineistoa voi hakea kirjaston kokoelmaluettelosta asiasanojen mukaan. Asiasanoja tai vapaasti valittuja avainsanoja yhdistelemällä laajempia ja suppeampia hakuja eri aiheista, jolloin kokoelmatietokannan hakutulos näyttää ne teokset, joiden luettelotiedoissa kyseinen sana esiintyy. Useimpien kirjastoluetteloiden sanahaussa voi yhdistellä eri asiasanoja operaattorien JA (engl. AND), TAI (OR) taikka EI (NOT) avulla. Esimerkiksi sanahaulla "tietoliikenne EI televisiotekniikka" hakee sellaiset tietoliikennealan teokset, jotka eivät käsittele televisiotekniikkaa, mutta haku "tietoliikenne JA televisiotekniikka" puolestaan tuo näkyviin teokset, joissa käsitellään molempia. Aineistoluettelossa kirjan hyllypaikkaa ilmaisee luokka ja pääsana (tekijä tai kirjan nimi). Usein hyllypaikka on ilmaistu signumilla, jossa on luokka ja pääsanan kolme ensimmäistä kirjainta, esim. 61.7 ALL.

Asiasanoituksessa käytetään Yleistä suomalaista asiasanastoa (YSA), joka on myös Internetissä osoitteessa
http://vesa.lib.helsinki.fi/ .