Minun pitäisi järjestää pieni "kotikirjasto", ehkä noin 1000 nidettä. Suomalaisten kirjailijoiden teoksia laidasta laitaan. Runoja proosaa -kevyttä ja…

Kysytty

Minun pitäisi järjestää pieni "kotikirjasto", ehkä noin 1000 nidettä. Suomalaisten kirjailijoiden teoksia laidasta laitaan. Runoja proosaa -kevyttä ja vakavampaa, elämänkertoja, uskonnollista, dekkarreita, matkakertomuksia, valokuvateoksia jne.
Mikä olisi hyvä järjestys, että sieltä löytäisi etsimänsä. Nyt ne on sikinsokin järjestetty aakkosjärjestykseen kirjailijan mukaan, mutta se ei oikein toimi...

Vastaus

Vastattu

Voisit soveltaa kirjastojen luokitusta yksinkertaistaen. Luokituskaaviot ovat verkossa käytettävissä, esim. yleisten kirjastojen luokitus http://finto.fi/ykl/fi/. Minusta näyttäisi siltä, että sinulla on jo hyvä järjestys tuossa kysymyksessäsi valmiiksi ajateltuna: runot, proosa, elämäkerrat, uskonnollinen kirjallisuus, dekkarit, matkakertomukset, valokuvateokset. Kotikirjastosi sinun kannattaa järjestää oman näkemyksesi mukaan, aihepiirit jaoteltuna niin, että ne ovat mielestäsi loogiset ja hyvin valitut, niin, että löydät kirjat helposti. Aiheen mukaisesti järjestät sitten vielä tekijän mukaan aakkosiin.