Miten kääntyy suomeksi latinankielinen fraasi "Aut caesar aut nullus"?

Kysytty

Miten kääntyy suomeksi latinankielinen fraasi "Aut caesar aut nullus"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaimellisesti fraasi "aut Caesar aut nullus" tarkoittaa "joko keisari tai ei kukaan".

1400-luvun lopulla vaikuttaneen vallanhimoisen Cesare Borgian tunnuslause oli Aut Caesar aut nihil, "joko keisarina tai ei minään". Tämä Gaius Julius Caesaria ihaillut kardinaali ja paavi Aleksanteri VI:n poika halusi olla Italian keisari, olla "Caesar sekä nimeltään että teoiltaan". Nuoren Caesarin itsensä väitetään käyttäneen tätä lausetta erään tärkeän äänestyksen alla; hänen suuhunsa on sovitettu sanonnasta sekä nihil- että nullus-muotoa. Niin tai näin, kumpaakin käytetään merkityksessä "kaikki tai ei mitään", "vain ensimmäinen sija kelpaa".

Sarjakuvassa Asterix gallialainen sadanpäämies Caius Bonus käyttää lausetta "Aut Caesar aut nihil" haaveillessaan valtansa kasvusta. Vastaavasti Charles Chaplinin Diktaattori -elokuvan Adenoid Hynkel turvautuu fraasiin "Aut Caesar aut nullus" maailman herruudesta unelmoidessaan (The Great Dictator - complete globe scene - YouTube, kohdassa 1:46-1:49).

Arto Kivimäki, Summa summarum : latinankielisiä termejä
Arto Kivimäki, Suuri latinakirja
The Stanford dictionary of anglicised words and phrases
Paul Strathern, The Borgias : power and fortune
Reijo Valta, Quid? : Asterix-latinan alkeita