Miten ja milloin sana "omistajuus" on tullut suomeen kuulumisen ja vastuun kantamisen merkityksessä? Esim. prosessien, kulttuurien, yhteisöjen tai vaikka oman…

Kysytty

Hei!

Miten ja milloin sana "omistajuus" on tullut suomeen kuulumisen ja vastuun kantamisen merkityksessä? Esim. prosessien, kulttuurien, yhteisöjen tai vaikka oman itsensä "omistajuus". Onko tämä uudempi vai vanhempi käyttötapa ja -yhteys verrattuna sellaiseen "omistajuuteen", joka viittaa juridisesti omistettavien asioiden hallussapitoon?

Kiitokset!

Vastaus

Vastattu

Tähän kysymykseen paras asiantuntemus voisi löytyä Kotimaisten kielten keskuksesta. Kotimaisten kielten keskuksen asiantuntijat vastaavat kielenkäyttäjiä askarruttaviin kieli- ja nimikysymyksiin.

Kysymyksiä voi esittää lomakkeella tai puhelimitse, täällä tarkemmat ohjeet.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kansalliskirjaston digitaalisissa lehdissä kaksi varhaisinta omistajuus-sanan esiintymää ovat molemmat Etelä-Suomen Sanomista vuodelta 1969. Niistä toinen viittaa juridiseen omistajuuteen ("Italialaiset eivät, eivät edes kommunistit, kuitenkaan pidä valtion omistajuutta pulman ratkaisuna") ja toinen ei-juridiseen ("Kiina vetoaa 750-miljoonaisen kansan ja historiallisen omistajuuden turvin oikeuteen saada Neuvostoliiton hallussa olevia suunnattomia maa-alueita"). Tästä voisi päätellä, että molemmat merkitykset ovat tulleet kieleen noihin aikoihin käytännössä samanaikaisesti.