Otsikko
Mitä tarkoittaa tyttäreni nimi Minja Eveliina?

Kysytty

Mitä tarkoittaa tyttäreni nimi Minja Eveliina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minja on uudismuodoste samalla tavalla kuin nimet Sonja, Renja, Ninja, Sanja, Tonja, Pinja. Se voi olla myös nimen Vilhelmiina muunnos. Vilhelmiina (Wilhelmina, Wilhelmiina) on muinaisaksan Wilhelmin sisarnimi (Vilhelmille kuuluva, mahtava suojelija). Suosittu monissa kielissä, runsaasti muunnoksia, esim. saksan Elma, Minna, Mina, Wilma, Wilhelma, engl. Minnie, Willie...USA:ssa suosittu asu on Vilma. Suomessa lisäksi Mimmi, Miina,Helmiina, Helmi, Vilmiina, Elmiina, Miili, Miia.

Eveliina on alkuaan Evelyn, joka oli muunnettu kelttien nimestä Aibhlin (ystävällinen, herttainen, miellyttävä), tai se saattoi ola peräisin myös germaanien Avi-nimen hellittelymuodosta Avelina, jonka latinalainen muunnos on Eveline. Englannin Evelina, Evelyn sekä Ranskan Eve, Eveline lienevät johdoksia Eevasta (pikku Eevoja).

Lähteet: Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi;
Vilkuna, Kustaa Etunimet; Kiviniemi, Eero: Rakkaan lapsen monet nimet.

13 ääntä

Kommentit

Oman etunimeni Minja olen saanut jugoslavialaisen näyttelijättären mukaan 1970-luvulla. Minja-nimi on käytössä ulkomailla sekä miehillä että naisilla. Itse olen saanut tietoa jugoslavialaiselta henkilöltä, että kyseessä olisi vanha serbialainen nimi, mahdollisesti keskiajalta kotoisin. Lisäksi nimen epäillään serbiassa olevan mahdollisesti slaavinnos rooman valtakunnan aikaisesta nimestä Minea (wikipedia.org). Karjalan murteessa minja tarkoittaa miniää ja venäjän kielen minä-pronomini äännetään minjaksi. Ei siis ole suomalaista keksintöä, toisin kuin virheellisesti Suomessa luullaan.