Mitä tarkoittaa nimi "Marjatta"? Kiitos vastauksesta etukäteen

Kysytty

Hei !

Mitä tarkoittaa nimi "Marjatta"?

Kiitos vastauksesta etukäteen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalevalan loppurunossa esiintyvä Marjatta on nimikirjojen mukaan sekamuoto Margaretan kansanomaisesta muodosta Marketasta ja Mariasta. Samoin kuin Marjatta voidaan nähdä yhdistelmänä kahdesta etunimestä, on kyseinen runo pantu kokoon kahdesta kansanrunosta, Hannuksen ja Marketan balladista ja Luojan virrestä, jossa Marjatta esiintyy Neitsyt Marian rinnakkaisnimenä. Myös Suomen ortodoksinen kalenteri yhdistää Marjatan Mariaan.

Mitä nimen mahdolliseen merkitykseen tulee, Marjattaa voinee tarkastella yhtenä Marian johdannaisista. Monine muunnoksineen Maria on kristikunnan tavallisin naisennimi, jollaiseksi sen on nostanut Marian asema Jeesuksen äitinä ja hänen kunnioituksensa katolisessa kulttuurissa. Heprealais-aramealaisen Marian alkuperäinen kreikankielinen muoto on Mariam. Nimen merkitys ei ole täysin selvillä, ja siksi siitä onkin monta tulkintaa: sen on arveltu tarkoittavan muun muassa "toivottua lasta", "näkijätärtä" ja "herratarta".

Lähteet:
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön
Kustaa Vilkuna, Etunimet