Mitä tarkoittaa monen apteekin nimessä "ensimmäinen", "ensimäinen", "I" , "1."? Ja miksi se toisinaan kirjoitetaan ensimmäinen ja toisinaan ensimäinen - ei…

Kysytty

Mitä tarkoittaa monen apteekin nimessä "ensimmäinen", "ensimäinen", "I" , "1."?
Ja miksi se toisinaan kirjoitetaan ensimmäinen ja toisinaan ensimäinen - ei kai virallisia nimiä voi muunnella miten tahansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kullakin paikkakunnalla toimivat apteekit on perinteisesti numeroitu niiden perustamisjärjestyksessä. Jokainen ensimmäinen/ensimäinen/I/1. apteekki on siis aivan kirjaimellisesti ensimmäisenä kotipaikkakunnallaan toimintansa aloittanut apteekki. Myös muilla kuin ensimmäisillä apteekeilla on vastaava järjestysnumero, mutta nämä harvoin ovat yhtä korostetusti esillä kuin "ykköset". Tampereen apteekkipiirissä esimerkiksi Tammelan vuonna 1901 avattu apteekki on "Tampere V Tammela" ja vuodesta 1984 toiminut Hervannan apteekki on "Tampere XV Hervanta".

M-kirjainten lukumäärä sanassa "ensimmäinen" noudattelee apteekin perustamisajankohtana voimassa ollutta oikeakielisyyskäytäntöä. Niinpä osa kaikkein vanhimmista I apteekeista on "ensimäisiä", kun taas myöhemmin perustetut ovat "ensimmäisiä".

Lähde:
Tampereen apteekkaripiiri 60 vuotta. Tampereen apteekkaripiiri, 1988

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kirjaston vastaus on selkeä. Yllättävän monessa lähteessä "ensimäinen" sanotaan apteekkarin kirjoitusvirheeksi. Niin myös kansalaisopiston kotiseutupiirin luennoilla, jonka esiintyjä oli Yhteiskunnallisen korkeakoulun / Tampereen yliopiston kasvatti.