Mitä tarkoittaa lyhenne O. K. eli kansankielellä okei?

Kysytty

Mitä tarkoittaa lyhenne O. K. eli kansankielellä okei?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta on kysytty Helsingin kaupunginkirjasto kysy.fi-palvelussa. Kysymykseen on vastattu näin:

"Lyhenteen historiasta ei ole varmaa tietoa, enemmän tai vähemmän valistuneita arvauksia sitäkin enemmän. Alkuperää on jäljitetty niin länsiafrikkalaisiin orjiin kuin vuoden 1840 yhdysvaltain demokraattien presidenttiehdokkaaseen Martin Van Bureniin, josta käytettiin lempinimeä Old Kinderhook, ja erikielisiin OK:ta äänteellisesti muistuttaviin ilmauksiin. Amerikkalainen kielitieteilijä Allen Walker Read on esittänyt OK:n esiintyneen ensimmäisen kerran painettuna Boston Morning Postissa 1839, jossa sitä käytettiin väännöksenä all correct -fraasista."

Lähteitä ja lisätietoja:

Nevalainen, Terttu (Tiede 3/2001) Mistä tulee lyhenne OK?

OK. Wikipedia.

Oxford Dictionaries. What is the origin of the word 'OK'?

http://www.kysy.fi/kysymys/mista-tulee-lyhenne-ok