Otsikko
Kysymykseni liittyy Ulla-Lena Lundbergin uusinpaan romaaniin Liekinkantajat. Romaanissa on useitakin kertoja keskustelutilaisuuksia Finnsin kansanopistolla,…

Kysytty

Kysymykseni liittyy Ulla-Lena Lundbergin uusinpaan romaaniin Liekinkantajat. Romaanissa on useitakin kertoja keskustelutilaisuuksia Finnsin kansanopistolla, joka on yksi kirjan keskeisistä tapahtumapaikoista. Tilaisuuksista ilmoitetaan seuraavasti (teksti kopioitu suoraan romaanista):

HELMIKUUN MANIFESTI – KOHTALON KYSYMYS
Keskustelutiaisuus Finnsin kansanopistolla
rehtori Uno Stadiuksen johdolla 20.2.1899
pikakirjoittaja: o.b.

Minua jäi vaivaamaan tekstin viimeinen rivi, ja terkemmin tuo 'o.b.'. Mitähän se tarkoittaa? Mistä sanoista se tulee? Onko kyse latinankielisestä lyhenteestä? Etsiskelin eri hakukoneilla netistä, ja vaikka kuinka rajasin hakutuloksia (esim. rajaamalla tulokset vain kotus.fi - tai kielikello.fi -sivustoihin) en löytänyt asiasta mitään järkeenkäypää tietoa. Niinpä käännyn toiveikkaana teidän puoleenne tämän ongelman ratkaisemiseksi.

Vastaus

Vastattu

Kirjaston lyhennesanakirjoista ja muistakaan ei löytynyt nyt vastausta kysymykseesi, joten käännyin Kotimaisten kielten keskuksen neuvonnan puoleen: https://www.kotus.fi/sanat.

Vastauksen mukaan Kotuksestakaan ei löydy tietoa tuollaisesta lyhenteestä. Kielitoimiston neuvoja kysyi mm. 1800-luvun kielen ja vanhan kirjasuomen asiantuntijoilta, mutta lyhenne ei ole heillekään tullut missään vastaan. Voisiko kyse olla pikakirjoittajan nimikirjaimista? Yksi kollegoista muisteli joskus nähneensä 1800-luvulla ilmestyneessä tekstissä tapauksen, jossa oli käytetty etu- ja sukunimen viimeisiä kirjaimia anonymiteetin vuoksi.

Jos romaanin tekstistä ei löydy mitään vihjettä tai vastausta lyhenteen tulkintaan, ei auttane muu kuin kysyä kirjailijalta itseltään.

9 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Saako vihjettä tuon suomennetun kirjan alkukielisestä laitoksesta? Lyser och lågar.

Kyseessä on varmaankin lyhenne nimestä. Kirjan yksi päähenkilö, Olga Borgstedt, koulun johtajatar, osallistuu tilaisuuteen ja on pikakirjoitustaitoinen.

Päähenkilön Olga B. nimmarit. Hän opetteli jo nuorena koulutyttönä tulevan miehensä Robertin vaatimuksesta pikakirjoituksen.

Äänikirjasta poimittuna, erään keskustelun jälkeen on lause: "Nyt rouva Borgstedt laskee pikakirjoitusvihkon kädestään ja lopettaa merkintöjen teon."

Olikin jo näemmä löydetty vastaus. Eli Olga B. toimi kokouksen muistiinpanojen tekijänä, pikakirjoitusta hyödyntäen.