Mitä tarkoittaa joonas nimi ja mistä tulee? onko pyhimiyksiä? missä? kiitos vastauksesta.

Kysytty

Mitä tarkoittaa joonas nimi ja mistä tulee? onko pyhimiyksiä? missä? kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joonas on alkuaan heprealainen nimi יוןה ’joonaa’, joka tarkoittaa ’kyhkynen’. Vanhassa testamentissa on profeetta Joonan kirja. Vanhan testamentin kreikkalaisessa käännöksessä ja alkukielisessä (kreikkalaisessa) Uudessa testamentissa nimi kääntyi muotoon Ιωνας ’joonas’, joka on mallina suomalaiselle nimelle Joonas (myöskin Joona-muoto on kalenterissa). Suositeltavin taivutus on ’Joonas, Joonaksen, Joonasta, Joonakseen’ joskin myös ’Joonaan’ on mahdollinen.
Vanhan testamentin profeetta Joonaalla on roomalaiskatolisessa kirkossa (ja yleensä läntisessä kristikunnassa) muistopäivä 21.9., ortodoksisessa kirkossa 22.9., Armenian kirkossa lisäksi 1.2. ja 31.7. Profeetta Joonan tunnuksia ovat myrskyssä oleva laiva tai profeetta meripedon (valaan) vatsassa, aiheet selittyvät Joonan kirjan sisällöstä. Lisäksi tunnetaan muutamia muitakin Joona(s)-nimisiä pyhimyksiä: persialainen munkki Joonas, joka kuoli marttyyrikuoleman n. v. 330 (muistopäivä 29.3.), egyptiläinen munkki 300-luvulla (muistopäivä 11.2.), Pariisissa marttyyrinä kuollut munkki 200-luvulla (muistopäivä 22.9.) jne. Suomen ortodoksisessa kalenterissa löytyy myös myöhempiä nimen kantajia.
KIRJALLISUUTTA: /// Kustaa Vilkuna, toim. Pirjo Mikkonen: Etunimet. – Hki, 2005 ///
/// http://www.ortodoksi.net/tietopankki/nimet/ortodoksinen_kalenteri.htm ///
/// www.heiligenlexikon.de ///
/// http://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=4522 ///