Otsikko
Mitä on pyrethrum ? Mitä siitä valmistetaan ja missä sitä kasvaa?

Kysytty

Mitä on pyrethrum ? Mitä siitä valmistetaan ja missä sitä kasvaa?

Vastaus

Vastattu

Pyretriini on dalmatianpietaryrtistä (tunnetaan myös dalmatiapäivänkakkarana) peräisin oleva ainesosa, josta valmistetaan jauhetta tuhohyönteisten torjuntaan. Se on ainoa luomuviljelyssä hyväksytty tehoaine.

Pyrethrum laskettiin ennen omaksi suvukseen asterikasvien heimon taksonomisessa järjestelmässä, mutta nykyisin siihen kuuluneet kasvit luokitellaan pietaryrtteihin (Tanacetum) ja krysanteemeihin (Chrysanthemum).

Dalmatianpietaryrtti (dalmatianpäivänkakkara), Tanacetum cinerariifolium, gråkrage, dalmatinerkrage (puutarha.net)

dalmatianpietaryrtti - Tanacetum cinerariifolium | Esiintyminen | Suomen Lajitietokeskus

Pyretriini ja pyretroidit - torjunnassa käytetyt tehoaineet - Hyönteismaailma (hyonteismaailma.fi)

Tehoaineet pyretriini, pyretroidit, permetriini ja spinosadi - Raid

pyrethrum | Definition, Description, Insecticide, & Species | Britannica