Onko lupiinin hävittämiseen minkäänlaista myrkkyä joka hävittäisi ainoastaan tämän vahingollisen kasvin?

Kysytty

Onko lupiinin hävittämiseen minkäänlaista myrkkyä joka hävittäisi ainoastaan tämän vahingollisen kasvin?

Vastaus

Vastattu

Torjunta-aineet eivät ole kovin valikoivia, eikä lupiinille ole kehitetty omaa myrkkyä. Jos et jaksa kaivaa lupiineja ylös, voit niittää kasvuston muutaman kerran kesässä ja näin käydä väsytystaistelua. Lupiini leviää siemenistä, joten niittäminen kukintavaiheessa estää leviämisen. Torjunta-aineiden käyttöä kannattaa välttää viimeiseen asti kotipihassa ja muuallakin. Täältä löydät Helsingin kaupungin ohjeet vieraslajien torjumiseen: https://www.hel.fi/static/hkr/julkaisut/ohjeet/vieraskasvien_torjunta.p…