Mikä on/oli sinihappovaunu? Iäkkäällä äidilläni on sellainen vitsikäs sanonta, jos joku puhuu tai tekee jotain hoopoa, että "kohta pitää tilata sinihappovaunut…

Kysytty

Mikä on/oli sinihappovaunu? Iäkkäällä äidilläni on sellainen vitsikäs sanonta, jos joku puhuu tai tekee jotain hoopoa, että "kohta pitää tilata sinihappovaunut ja parit työkärryt". :) Kysyin mitä tämä tarkoittaa niin hän itseni lailla arveli, että tämä voisi tarkoittaa psykiatriseen hoitoon viemistä/joutumista. Ei äitini myöskään muista, mistä hän on tämän sanonnan aikoinaan oppinut, mutta aika vanha se lienee alunperin. Kiitos paljon vastauksesta etukäteen!

Vastaus

Vastattu

"Sinihappovaunu" oli syöpäläisten tuhoamista varten rakennettu vaunu, joka sisälsi sihihappokaasua. Ruotsalainen & Helin -toiminimi oli saanut luvan kaupungilla liikkuvan sihihappovaunun käyttöön vuonna 1933. Museoviraston sivuilta löytyy samalta vuodelta pari kuvaa sinihappovaunusta:
https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/search/field:asiasana/value:%22sy…

Lähteitä ja lisätietoa:
https://yksa3.darchive.fi/YKSA3/public/files/20150507-YAM100211-1430992…