Yhtäkkiä mieleeni tuli taas se runo, jonka olen vuosien saatossa syövereihin hukannut. Tätini, keinoemoni aikoinaan minulle sitä kertoi: Peikkotyttö,…

Kysytty

Hei, yhtäkkiä mieleeni tuli taas se runo, jonka olen vuosien saatossa syövereihin hukannut. Tätini, keinoemoni aikoinaan minulle sitä kertoi:

Peikkotyttö, takkutukka
kastoi kaulan
silmät pesi.
Loiskui Salolammen vesi.

Muistamani ensimmäisen säkeistön jälkeen tilanne kääntyi pesupuuhista kimurantiksi peikkojen väliseksi suhdedraamaksi, joka päättyi unettomaan yöhön ja itkun tihrustamiseen. Traagisesta lopustaan huolimatta olen nyt jo vuosia koittanut muistella sitä loppua, jotta voisin värssyillä viihdyttää myös omaa jälkikasvuani. Ikävä kyllä niin tätini kuin äitinikin ovat jo kuolleilta, enkä löydä lähipiiristäni ketään muutakaan, joka runon muistaisi. Luultavasti tätini oli sen alun perin oppinut Lohjalla 1930-luvun äidinkielen lukukirjasta, silloin kun uskottiin ulkoaopettelun hyviin vaikutuksiin. Googlekaan ei tuonut ongelmaan ratkaisua, joten mistä voisin löytää apua? Kuinka kävi Tervaskannon peikkopojalle ja sille sen kainalossa keikkuvalle misulle? Osaisiko kirjastonhoitaja auttaa?

Terveisin äiti, jonka ulkomuisti ei toimi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän ei valitettavasti löytynyt vastausta. Kysyin valtakunnallisen kirjastoammattilaisten sähköpostilistan kautta muistaako joku kollega tätä runoa tai sen alkuperää tai runon loppua, mutta kukaan ei muistanut.

Kysymys ja vastaus tulevat kirjastot.fi-nettisivulle. Mahdollisesti joku nettisivujen lukija tietää vastauksen ja voi auttaa tässä kysymyksessä.

Toisaalta runoa voi alkaa metsästää vanhoista lukukirjoista. Laitan oheen joitakin 1930-luvun ja 1920-luvun lopun äidinkielen lukukirjoja, joista kannattaa alkaa etsiä runoa. Nämä löytyvät Pasilan kirjavarastosta. Kirjoja voi lainata tai ne voi varata muihin pääkaupunkiseudun kirjastoihin. Osa varaston kirjoista on 50- tai 60-luvun painoksia, mutta näitä kirjoja on kyllä luettu jo 30-luvulla.

Lukemisto Suomen lapsille 1 - 4. Kyseessä on Valistuksen julkaisema sarja, toimittajina ovat Martti Airila, Mandi Hannula / Paavo Kuosmanen, Eero Salola.

Kansakoulun lukukirja. Sarjan ovat toimittaneet K. A. Horma, Hilma Huntuvuori, E. A. Saarimaa (WSOY).

Suomalaista kirjallisuutta kouluille IV: Koulun lausuntaohjelmistoa. Koonnut Lempi Musikka. (WSOY, 1929).

Isänmaallinen lukukirja. Toimittanut E. A. Saarimaa (WSOY, 1926 tai 5. painos 1939).

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Muistissa ainakin samankaltainen peikkoruno!

Pikku peikko takkutukka,

pitkä häntä, risa sukka.

Istuu itkee kannon päässä,

pienet varpaat aivan jäässä.

Tuli tonttu, parsi sukan,

selvitteli takkutukan.

Antoi vielä villatakin

sekä päähän tonttulakin.

Pikku peikko tupsutukka,

pitkä häntä, ehjä sukka.

Istuu nauraa kannon päässä,

eipä ole varpaat jäässä.