Helsingin yliopisto ei käsittääkseni enää ole valtion laitos, yliopistouudistuksesta johtuen, vaan säätiö tms. Kuitenkin tänään Kumpulan kampuksen ohi…

Kysytty

Helsingin yliopisto ei käsittääkseni enää ole valtion laitos, yliopistouudistuksesta johtuen, vaan säätiö tms. Kuitenkin tänään Kumpulan kampuksen ohi kulkiessani näin saloissa liehuvan leijonalipun eli Suomen valtiolipun, sen jossa ristin keskessä on punakeltainen leijonavaakuna. Syy moiseen? Onko tilanteen päivitys tältä kohtaa unohtunut, vai onko edelleen voimassa joku kytkös valtion ja yliopiston välillä joka aiheuttaa leijonalipun käytön?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laki Suomen lipusta määrittelee, ketkä voivat käyttää valtiolippua: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780380?search%5Btype%5D=pi…. Käyttäjien joukossa ovat mm. julkisoikeudelliset yliopistot.

Yliopistolain (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090558) mukaan säätiöyliopistoja ovat Aalto-yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto. Muut, mm. Helsingin yliopisto, ovat julkisoikeudellisia yliopistoja, ja niiden kuuluu siis käyttää valtiolippua.