Mitä Ruotsin lipun värit sininen ja keltainen kuvaavat?

Kysytty

Mitä Ruotsin lipun värit sininen ja keltainen kuvaavat?

Vastaus

Vastattu

Kuninkaallinen säädös vuodelta 1569 edellytti, että ruotsalaisissa taistelulipuissa tuli olla kultainen tai keltainen risti. Pian tämän jälkeen suunniteltiin Ruotsin kansallislippu, joka on saanut vaikutteita Tanskan lipusta. Värit ovat peräisin kansallisvaakunan (kuninkaan vaakunan) keltaisesta rististä ja sinisistä kentistä. Vaakunakilven ja sen värien historia juontaa juurensa 1100-luvulle. Kerrotaan, että kun kuningas Erik Pyhä teki ristiretken Suomeen, hän tältä matkalta palatessaan näki keltaisen ristin kuvastuvan sinistä taivasta vasten.

Lähteet:
Brian Johnson Barker, Maailman liput
Maailman lippukuvasto

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ovatko Ruosin lipun ja Ukrainan liput siniset samaa sävyä? Entä Suomen lipun sininen?

Ruotsi:
Virallinen keltainen väri on Pantone 109U/116C, jonka lähimmät digitaaliset vastineet ovat
(RGB) : R:255 G:206 B:0
(CMYK): C:1 M:18 Y:100 K:0.

Virallinen sininen väri on Pantone 301, jonka digitaaliset vastineet ovat
(RGB) : R:0 G:85 B:155
(CMYK): C:100 M:68 Y:21 K:5.

Ukraina:
Azure Blue
PANTONE: PMS 2935 C
Hex (HTML): #0057B8;
(RGB): (0 87 184)
(CMYK): (100 52 0 0)
Yellow
PANTONE: PMS Yellow C
Hex (HTML): #FFD700;
(RGB): (254 221 0)
(CMYK): (0 1 100 0)

Suomen lipun sininen väri on Pantone 294C
(CMYK): 255,143,0,47
(RGB): 0,138,208

Eli eivät ole.