Mitä nimi Nelli-Noora tarkoittaa, vai onko se sama kuin Eleonoora?

Kysytty

Mitä nimi Nelli-Noora tarkoittaa, vai onko se sama kuin Eleonoora?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pertti Lempiäinen: Suuri etunimikirja (1999): Nelli ja Noora ovat molemmat lyhentymiä Eleonorasta.
Eleonora: (arabian Ellinor, Jumala on valoni). Espanjaan 1000-luvun alussa maurien välityksellä saatu nimi, joka sieltä levisi muuallekin. Englannin kuningashuoneista se tunnetaan 1100-luvulta lähtien. Manner-Eurooppaan Eleonora tuli Englannista erityisesti William Shakespearen välityksellä. 1800-luvulta lähtien sitä ovat käyttäneet myös monet saksalaiset kirjailijat ja säveltäjät. Suomen almanakassa nimi oli muodossa Eleonora 1705-1889 (Haaparannan almanakassa v:een 1900 ja Luulajan 1901-05) 11.7., ja 1890-1928 sekä uudelleen v:sta 1973 samana päivänä kirjoitusasussa Eleonoora. Ruotsinkielisessä almankassamme on 11.7. edelleen Eleonora. Muita muunnoksia ovat mm. -> Elli -> Noora ja -> Nelli, ruotsinkielisen almanakan -> Leonora -> Lore -> Nora ja nimen alkuperäinen muoto -> Ellinor, sen pidentymä Ellinoora sekä englantilaisperäiset Eleanor(e) ja Elinor.