Mitä nimi elina tarkoittaa

Kysytty

mitä nimi elina tarkoittaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen mukaan nimi Elina on peräisin keskiajalta ja luultavasti suomalainen versio Helenasta.

Helena-nimen taustalla on aurinkoa tarkoittava sana helios. Nimi saattaisi tarkoittaa aurinkoa tai loistavaa. Kreikan mytologian mukaan Helena oli ylijumala Zeuksen ja myöhemmin joutseneksi muutuneen Ledan tytär.Eurooppalaisiin kalentereihin nimen on tuonut kymmenen Helena-nimistä pyhimystä ja autuaaksi julistettua.

Lähde:
Lempiäinen, Pentti
Suuri etunimikirja
WSOY, 1999

29 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mitä nimi Miranda tarkoittaa ja mistä se tulee?

Kreikkalainen kirjeystäväni Kreikasta oli nimeltään Eleni, mutta häntä kutsuttiin Elinaksi. Olen myös törmännyt joihinkin espanjalaisiin naisiin, joiden nimi on Elina. Elina on samaa juurta kuin Helena. Myös nimimuoto Melina on kreikkalainen nimi sekin. Supisuomalaista perää nimi Elina ei ole ollenkaan.